Monday, September 20, 2010

jalan2 makan: doli kuey teow goreng

20/7/2010 petang, aku tgk tv 105 cite warung kita.. dia mkn malam kat taiping, nama kedai tu doli. specialty dia kuey teow goreng (ktg). dorg dah stat berniaga ktg sejak berapa puluh tahun tah.. pas tu smpi skrg dorg still masak ktg guna arang.. dorg tak guna dapor gas..

lps je tgk cite tu aku terus save dlm henpon nama kedai tu.. sbb terpkir aku kdg2 akan pegi taiping, jadi mana tau bleh aku cari kedai tu kat sana.. nmpk dlm cite td mcm menarik je..

td dlm pkul 5 aku nak gerak dah dari taiping, nak balik sp dah.. tetiba terasa lapar plk, baru teringat aku tak lunch pun td.. mkn nasi lemak 50sen je dgn mmber pkul 11 pg td.. teringat aku save nama kedai mkn kat dlm henset aku.. apa lagi terus gamin, cari doli..

tgk keluar kat gamin tulis "famous kuey teow goreng".. waa, dlm hati aku terlintas ini mesti popular kedai ni, smpi gamin pun ckp kedai ni famous.. lebih kurg 15 minit sampai la..

masuk kedai dia.. dia punya kusi meja stail kopitiam.. meja marmar bulat, ada jgk la 2 3 bijik meja 4 segi.. hampir separuh kedai tu penuh.. aku oder ktg special dgn nescefe o panas (memandang kan hujan cuaca pun sejuk je)..


kuey teow goreng special

hampeh mahal.. nescefe o panas pun singit dua.. dah la gelas kecik je


mcm besa la.. kalo nak tau sedap ke tak korang kene g try sendiri.. ini bukan laman web utk promosi kedai makan org.. kalo aku dapat komesyen ke royalti ke lain la.. haha


p/s: kalo korg tgk kat profile fb aku..
1. pemalas (tulis nak eja makana ni pn malas, tulis ktg je)
2. pemakan (no komen)

2 comments: