Tuesday, September 28, 2010

muzik: aku seorang patriotik

tadi dlm kete on the way ke tasek dari sp, aku dgr lagu kat radio.. aku perasan sejak 2 3 thn kebelakangan ni aku alegik dgn lagu indon.. ntah kenapa kalo keluar je lagu dari penyayi negara seberang tu secara otomatik tgn aku terus tukar station radio lain..

suatu ketika dulu aku minat dgr lagu so7.. pastu time 1st year kat upm roomate selalu pasang lagu peterpan.. tapi sejak lambakan lagu2 seberang aku dah naik menyampah!..

pastu kat tv dok bising2 pasal lambakan lagu2 seberang.. lagu tempatan dah tak laku.. industri muzik tempatan tenat.. mcm2 isu timbul kononnya kualiti lagu2 kita tak bagus, setanding dgn dorg..

pada aku semua ni sbnrnya salah media tempatan.. terutamanya radio.. sbb org dgr lagu ni dari radio, kalo hari2 dorg dok pasang lagu indon mmg la org ckp lagu dorg best.. sbbnya lagu dorg dah sebati dgn halwa telinga kita.. lagu yg tak best pun org bleh hafal.. cube tgk lagu myheart, yg ntah apa2.. dia punya lirik langsung out!.. langsung takde seni..

nak contoh mudah tgk je durian, apsal org kita cakap bkn main sedap lagi durian ni, tapi cube bagi kat mat salleh tgk.. jgnkan nak makan, bau durian je dah tak tahan ada yg sampai muntah2.. tapi kita cakap sedap!.. sebabnya dorg tak penah pn jumpe durian n kita mmg dari kecik dah kenal durian.

sbnrnya bkn muzik kita tak best, bkn org kita takde seni.. tgk time muzik indie main kat main stream, terus meletop.. estrange, meet uncle hussein terus menang juara lagu.. sbb utamanya muzik dorg tak d mainkan kat radio.. d sebabkan org skrg dah celik it, dorg post lagu dorg kat myspace.. n itu la sebab dorg boleh keluar dari bwh tanah (under ground) dan berada d laluan utama (main stream).. jadi org yg kat stesen radio pn skrg dah kene mainkn muzik dorg, sbb ada permintaan.. secara tak langsung makcik2 yg kat kg yg tak tau apa2 pasal hujan boleh tau lagu2 dorg..

lagi satu aku skrg ni dah meluat tgk melodi.. dulu ok je, skrg ni aku tgk wartawan dorg plk dok sebok2 nak enterframe.. aku penah tgk ada sekali dorg interview butterfinger time dorg keluarkn album kembali, wartawan dia kerek betul, pastu ada adengan yg d edit mcm menunjukkan dorg betul, butter yg tak betul..
dorg dok ckp pasal masalah lambakan muzik indon, tapi dorg sampai pegi indon buat liputan pasal band kotak.. apsal dorg nak perkenalkan band indon kat cni?.. banyak lagi band2 tampatan yg lagi bagus dari dorg.. ini la yg d katakan kera d hutan d susukan, anak d rumah mati tak makan..


ini sorg brader yg aku respek!.. loque(butterfinger)/monoloque.. aku pernah baca rottw dorg interview dorg pasal album kembali.. dorg ni mmg betul2 memperjuangkan muzik.. memperjuangkan muzik tempatan.. muzik melayu.. aku follow dorg ni start aku form 1 dulu.. cube korg dgr lagu ni, walaupun rock tapi still d selitkan unsur2 melayu.. gua respek lu bro!

No comments:

Post a Comment